تعمير لپ تاپ دل
آموزش كامل و جامع تعمير لپتاپ دل

انواع لامپ رنگي فلورسنت

نزديك به ۷۰ سال از توليد لامپ هاي فلورسنت مي گذرد. اين لامپ ها به دليل داشتن بهره نوري بالا و رنگ نور مناسب، يكي از اقتصادي ترين لامپ ها براي تأمين روشنايي است. بهرۀ نوري اين لامپ ها در مقايسه با لامپ هاي التهابي، ۳ تا ۵ برابر بيشتر بوده و طول عمر آن ها نيز ۱۰ تا ۲۰ برابر بيشتر  است.

حباب لامپ هاي فلورسنت با گاز بخار جيوه با فشار كم پر شده است و در اثر تخليۀ الكتريكي در كليد اتوماتيك اشنايدر در گاز بخار جيوه، نور ماوراي بنفش در رنج ۱۸۵ تا ۲۵۳٫۷ نانومتر و مقدار كمي نور سبز-آبي بر حسب شيميايي و فشار گاز ساطع مي شود. اين نور در اثر برخورد با لايۀ پوشش داخلي فلورسنتي به نور مرئي تبديل مي شود.

اجزاي لامپ هاي فلورسنت

سطح داخلي حباب لامپ با لايۀ نازكي از فسفر پوشانده شده تا تابش فرابنفش را جذب كرده و به امواج مرئي تبديل كند. بازدۀ اين عمل حدود ۵۰% است. به دليل اينكه در زمان روشن شدن لامپ، كاتدها داغ مي شوند به اين لامپ ها، لامپ هاي كاتد-داغ نيز مي گويند. اين كاتد پوشيده از رشته هاي تنگستن با لايه نازكي از باريم كربنات است و در زمان داغ شدن، الكترون هاي اضافي براي كمك به شروع تخليۀ الكتريكي فراهم مي كند. البته گرم شدن بيش از حد اين رشته، باعث كاهش عمر لامپ مي شود.

اجزاي مختلف لامپ فلورسنت

براي كاهش تابش پرتوهاي فرابنفش به محيط، از شيشۀ آغشته به سود استفاده مي كنند. شفافيت كوارتز خيلي بيشتر از شيشه است و فقط طول موج هاي كوتاه تر از ۰٫۱۸ ميكرومتر در آن جذب مي شود.

در نتيجه حباب چراغ هاي مولد اشعۀ فرابنفش، از جنس كوارتز تهيه و ساخته مي شوند. مقدار جيوۀ مورد استفاده كم (عمدتاً ۱۲mg) است. اخيراً در لامپ هاي فلورسنت، آلياژ جيوه با چند فلز ديگر به كار مي رود كه مقدار جيوه را تا ۵ گرم كاهش داده است.

انواع لامپ فلورسنت به دليل داشتن بهره نور بالا و رنگ نور مناسب براي تأمين روشنايي به ويژه روشنايي داخلي كاربرد زيادي دارد. حباب اين لامپ ها با گاز بخار جيوه با فشار كم پر شده است و در اثر تخليه الكتريكي در گاز بخار جيوه، نور ماوراء بنفش ساطع مي شود، اين نور در اثر برخورد با لايه پوشش داخلي فلورساني به نور مرئي تبديل مي شود.

شروع تخليه الكتريكي به دو صورت ممكن است صورت بگيرد:

۱- استفاده از الكترود و جريان پيش گرم كننده

۲- استفاده از ميدان مغناطيسي (لامپ هاي بدون الكترود)

لامپ فلورسنت با الكترود

يكي از انواع لامپ فلورسنت كه توسط كليد هوايي اشنايدر لامپ فلورسنت با الكترود است. براي بررسي مكانيزم تخليه الكتريكي در اين گروه از لامپ ها، ابتدا مدار الكتريكي لامپ فلورسنت را در نظر مي گيريم:

در لحظه اول با وصل كليد، جريان الكتريكي از مسير استارتر عبور مي كند. استارتر از دو فلز تشكيل شده كه به فاصله كمي از هم داخل يك محفظه كه از گاز نئون پر شده است قرار گرفته اند. در لحظه اول با وصل كليد، ولتاژ خط بر روي اين دو فلز قرار گرفته و در نتيجه در گاز نئون تخليه الكتريكي آغاز مي شود.

در اثر وقوع تخليه الكتريكي فضاي داخل محفظه و به دنبال آن يكي از فلزها كه از دو جنس مختلف تشكيل شده، گرم مي شود و در اثر انبساط به سمت ديگري متمايل مي شود، تا آنجا كه دو فلز به يكديگر بچسبند.

با وصل شدن دو فلز به يكديگر تخليه الكتريكي در گاز نئون متوقف مي شود و داخل محفظه شروع به سرد شدن مي كند. در طي اين مدت جريان الكتريكي از مسير چوك، استارتر و الكترودهاي قرار گرفته در دو سر لامپ عبور مي كند و باعث گرم شدن گاز داخل لامپ نيز مي شود.

seoman1.blogtez.com

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ] [ ۰۳:۳۶:۲۳ ] [ پوران دخت خدابخش ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

بهترين و با كيفيت ترين مقالات و آموزش ها را ميتوانيد در وبلاگ ما مشاهده كنيد. اينجا همان جايي است كه شما به مهارت و اطلاعات مورد نياز براي آشنايي و تعمير وسايل مد نظر خود را به صورت كامل و همچنين كاربردي كسب ميكنيد.
نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی